پهپاد

پهپاد

پهپهاد یاپرندهٔ هدایت‌پذیر از دور : پَهپاد  به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند، نوعی هواگردهدایت‌پذیر از راه دور بی خلبان است.

در سال ۱۸۴۹ ، کشوراتریش یک ، بالن پر از بمب بدون سرنشینی را برای حمله به شهر ونیز ایتالیا روانه کرد.ساخت پهپاد در سال ۱۹۰۰ آغاز شد و در اصل برای آموزش پرسنل نظامی طراحی شده بود.

پهپاد Ai450 در حال نقشه‌برداری هوایی

در سال ۱۹۵۹میلادی، نیروی هوایی ایالات متحده امریکا، در مورد از دست دادن خلبانان در خاک دشمن نگران شد، بنابراین شروع به طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین کرد.در سال ۱۹۶۴ میلادی درگیری در خلیج تونکین بین واحدهای نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام شمالی، آغازشد و پهپادهای نظامی آمریکایی به جنگ ویتنام اعزام شد. در همان زمان بود که دولت چین تصویری از پهپادهای ایالات متحده از طریق شبکه جهانی تصویر، نشان داد.

کاربردهای غیر نظامی پهپاد:

پهپادها هم‌اکنون به‌طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته شده‌اند.

یکی از مصارف غیرنظامی پهپادها نیز می‌توان به عنوان تصویر بردار هوایی در مراسمات و جشنها و حتی در سالن های برزگ  اشاره نمود که از آنها  با نام هلی شات یاد میکنند. علاوه بر آن پهپادها نقش مهم و تأثیرگذاری در شناسایی و ردیابی کشتی‌هایی که به صید غیرقانونی موجودات دریایی نظیر ماهی  و حتی شکارچیان غیر مجازی که در طبیعت به شکار حیوانات و پرندگان  می‌پردازند یا خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و مکانهای صعب العبور که پرواز برای خلبانها دسوار است، ایفا می‌کنند.. شرکت‌های معروف آمازون، گوگل و ای بی اقدام به طراحی و آزمایش پهپادهای کالابر نموده‌اند. از ویژگی‌های بارز این طرح می‌شود به بالارفتن سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان اشاره کرد.

اکنون در اروپا پهپادهای هلندی در قالب نیروهای امداد و نجات، اورژانس هوایی و آمبولانس عممل می‌نمایند و به داد مصدومان و زخمی‌ها می رسند. در همهٔ کشورهای جهان از جمله کشور خودمون بسیاری از بیماران و آسیب دیدگان اورژانسی که نیازبه خدمات درمانی فوری دارند به دلیل عدم واکنش سریع امدادگران به موقع به مراکز درمانی نمی‌رسند و متاسفانه جان خود را از دست میدهند. امروزه از پهپادها برای کنترل ترافیک و وضعیت جادها و راه های غیر شوسه استفاده میشود.پهپادهای سنگین نوعی از پهپادها که معمولا دارای وزن برخاست بیش از ۱۰ تن که قادرند تا ارتفاعات بیش از ۵۰ هزار پایی پروازمیکنند و با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت تا مسافتهای بیش از ۱۰ هزار کیلومتری دست یافته اند. هدایت پهپادهای HALE معمولا با استفاده از ماهوراه صورت می گیرد. این امر قابلیت های ویژه ای را برای این رده از پهپادها به همراه دارد.

 

دیگران از این سایت دیدن نموده اند:

طراحی سایت در مشهد

طراحی اپلیکیشن در مشهد

مزایا پهپادها:

۱-هزینه کم نسبت به هواگردهای دیگر

۲- سبک بودن و نیاز به فضا کم

۳- عدم طراحی پیچیده

۴- تولید صدای ضعیف و عدم آلودگی صوتی

۵- بسته به جنس بدنه، برخی از آنها ضد رادار هستند

قسمتهای اصلی پهپاد:

الف) بال و بدنه:

بال و بدنهٔ یک پهپاد طوری طراحی می شود که بتواند سامانه‌های ارتباطیِ، جنگ‌افزارها، بارها و کلیهٔ لوازم مرتبط با مأموریتش را حمل کند و در شرایط جوّی منطقهٔ مأموریت خود از انها استفاده نماید. بهترین عوامل برای طراحی بال و بدنهٔ پهپاد سرعت، مدت پرواز و اطمینان‌پذیری آن است.

ب) موتور:

موتورهای گوناگونی در این نوع پرنده استفاده میشود در انواع اولیه آن از موتورهای پیستونی مانند موتورهای خودرو و در نوع پیشرفته آن از موتورهای جت استفاده میشود.

ج) کنترل فرامین:

بخش اصلی پهیپادها در کنترل پروازی و حرکت انها در هوا به حساب می اید. البته به نوع ماموریت و شکل ظاهری پهپاد ممکن است کوچک یا بزرگتر یا حذف شوند.

د) سامانه های الکترونیکی:

به سامانه های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی پهپاد گفته می شود که با راهبر زمینی آن(خلبان) در ارتباط هست.

ه) محموله یا تجهزات اضافی: تجهزاتی که بسته به نوع ماموریت پهپاد روی آن نصب می گردد( مثل دوربین  و مهمات).

انواع پهپاد:

۱- میکرو پهپادها
۲- مینی پهپادها
۳- پهپادهای تاکتیکی
۴- هال
۵- جنگنده های بدون سرنشین

پهپاد

سوخت پهپادها:

بیشتر پهپادها از بنزین و مشتقات ان به عنوان سوخت استفاده میکنند ولی در طراحی های اخیر  سوخت هیدروژنی و سوخت هسته ای جایگزین سوخت های فسیلی شده است . استفاده از سوخت هسته‌ای در هواپیمای بدون سرنشین امکان پرواز بلند مدت  آنها را از چند روز به چند ماه افزایش میدهد این امر، اکنون از لحاظ تکنولوژیک امکان‌پذیر شده است. این موضوع حتی در آزمایشات و مطالعات به اثبات رسیده است. قابلیت استفاده از سوخت هسته‌ای همچنین قدرت الکتریکی و پردازشی و تسلیحاتی هواپیماهای بدون سرنشین  و تحمل وزن بیشتر را برای این پرنده ها به ارمغان آورده است.

امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده پهپاد برای اینکه محصولات آن‌ها بتوانند در ارتفاع بالاتر و مدت‌زمان بیشتر به پرواز کند ، در حال بزرگ کردن حجم و ظرفیت باتری‌های آنها هستند اخیرا یکی از محققان اروپایی شروع به ساخت پهپادی کرد که برای پرواز نیازی به باتری ندارد.این محققان راهی پیدا کرده اند که می‌توان با استفاده از آن، پهپاد کوچکی را با «امواج رادیویی» شارژ نمود؛ این پهپادهای کوچک می‌توانند با استفاده از قطعه‌‌ای که در زیر آن‌ها تعبیه شده است ، به‌صورت مستقیم انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیویی موجود در فضا به دست بیاورند البته در این روش، پهپادها توانایی پرواز آزادانه نداشته و تنها در منطقه‌ای مشخص می‌توانند پرواز کنند. این پهپادها تنها می‌توانند تا شعاع ۱۲٫۷ سانتیمتر از منبع فاصله گرفته و پرواز کنند؛ از طرفی پهپادهای استفاده شده در این طرح، چون فاقد باتری هستند در نتیجه اگر بیشتر از فاصله‌ی مورد نظر از منبع دور شوند، بعد از مدت کوتاهی  از تعادل خارج شده و سقوط می کنند.

مقایسه پهپادها :

میتوان در یک رده بندی کلی انها را دسته بندی کرد:

پهپاد های رده سنگین:

    • پهپادهای ارتفاع بالا و ماندگاری طولانی (سنگین): این نوع از پهپادها نیاز به باند و لانچر های مخصوص دارند. در طراحی و ساخت این پهپادها از موتورهای جت استفاده شده است تا بتواند در ارتفاع بالا در لایه های فضایی جو براحتی پرواز نمایند و زمان زیادی را در آسمان سپری کنند و به ماموریت محوله خود بپردازند.ا
    • پهپادهای ارتفاع متوسط و ماندگاری طولانی (نیمه سنگین): این پرنده های بدون سرنشنین باند کوچکتر و در برخی از مدلها نیاز به لانچر هم ندارند.

 

پهپاد های رده سبک:

    • پهپادهای برد متوسط (سبک)
    • پهپادهای برد کوتاه (نیمه سبک)
    • پهپادهای دست پرتاب (فوق سبک)
    • پهپادهای عمود پرواز و مولتی روتور (فوق سبک)
بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت