سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر

سئو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر

تعریف سئو:سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند  که باید در طراحی سایت مد نظر قرار بگیرد و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود: سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) تکنیک نمایش کلمات مهم در متن و عنوان سایت است. در اصل ما صفحه یا صفحات سایت را با کلمات ویژه و مرتبط با متن سایت ،بهینه سازی می کنیم تا راحت و سریع تر توسط موتورهای جستجو پیدا شوند آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود .شما میتوانید نمونه از سایتهای بهینه شده را ببینید: طراحی سایت فروشگاهی در مشهد. طراحی سایت فروش ماشین

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.در طراحی سایت بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به سئو در آن صفحه مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

۲۵ نکته در باره سئو:

۱٫قدمت دامنه ۲٫وجود کلیدواژه در دامنه:تاثیر خاصی روی سئو نداره, اما داشتن کلمه کلیدی در دامنه شما هنوز هم به عنوان یک سیگنال مربوطه عمل می کند.۳٫ کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه:دامنه ای که از کلمات کلیدی مورد نظر خود شروع می شود، بر روی سایتهایی است که یا آن کلمه کلیدی را در دامنه خود ندارند (یا کلمه کلیدی را در وسط یا انتهای دامنه خود دارند).۴٫ تاریخ انقضای دامنه:دامنه های ارزشمند معمولا برای چندین سال تمدید میشود در حالی که دامنه هایی  که غیر ارزشمند به ندرت بیشتر از یک سال تمدید میشود. بنابر این تاریخ انقضای دامنه در اینده میتونه به عنوان یک عامل مشروعیت یا ارزشمندی مورد استفاده قرار بگیره۵٫ کلید واژه در ساب دامین یا زیر دامنه۶٫ تاریخچه دامنه یا Domain History :۷٫ Exact Match Domain :. EDM به طور خلاصه دامنه و کلیدواژه یکسان هستش مثلا شما کلیدواژه pay رو جستجو میکنید و دامنه pay.com نتیجه اوله. دامنه های EDM ممکنه یکم به شما در جستجو کمک کنند۸٫ الگوریتم موتور مگس خوار۹٫ صاحب چند دامنه اسپم بودن:یعنی یک فرد با اسمی شبیه شما در اینترنت کلی دامنه اسپم داره و گوگل فکر میکنه شما هم اسپمر هستید … . اگر گوگل یک فرد خاص رو به عنوان اسپمر شناسایی کنه میاد و سایت های دیگه اون فرد رو هم مورد بررسی قرار میده از لحاظ اسپم بودن۱۰٫ دامین های محلی :داشتن دامین های محلی مثل ir میتونه به رتبه بندی در یک کشور خاص مثل ایران کمک کنه۱۱٫ بودن کلیدواژه در تگtitle12. تگ عنوان شروع شده با کلیدواژه۱۳٫ وجود کلیدواژه در توضیحات متاگوگل از توضیحات متا به عنوان یک سیگنال مستقیم رتبه بندی استفاده نمیکنه اما بهتره کلمه کلید واژه در توضیحات متا وجود داشته باشه چون باعث میشه میزان کلیک روی اون نتیجه بالا ببرد
تاثیر وجود کلیدواژه در سئو

در این تصویر مبینید که جعبه ابزار سئو در توضیحات متا به صورت پر رنگ نمایش داده شده

۱۴٫ وجود کلیدواژه در تگ H1 و تاثیر اون روی سئو:

برچسب H1 به عنوان دوم هم استفاده میشه و با توجه به نتایج و مطالعه همبستگی , گوگل برچسب H1 همراه با تگ Title رو به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده میکنه.

۱۵٫ TF-IDF تعداد تراکم کلیدی در متن:

 

۱۶٫ طول محتوا یا تعداد کلمات محتوا:

محتوایی با طول پیشتر و کلمات بیشتر میتونه  گسترده وسیعی تری رو پوشش بده و با توجه به الگوریتم ها نسبت به محتوای کوتاه گوگل ترجیح میده محتوای بلند رو.

۱۷٫ فهرست مطالب یا مطالب مرتبط:

با استفاده از لیست مطالب مرتبط گوگل میتونه راحتر محتوای اون صفحه رو درک کنه و هم چنین توی سایت لینک SITELINK شما هم نمایش داده بشه  

۱۸٫ تراکم کلمه کلیدی:

گرچه اونقدارا مهم نیستش اما گوگل ممکنه استفاده کنه برای تعیین موضوع یک صفحه با استفاده از تراکم کلمه کلیدی البته استفاده بیش از حد میتونه به شما ضربه بزنه.

۱۹٫ کلمات کلیدی فهرست بندی معنادار باقیمانده در محتوا (LSI):

کلمات کلیدی LSI کمک میکنه به موتور های جستجو که بفهمن اون کلماتی رو که چند معنی دارند مثلا زبان به تنهایی هم معنای یک عضو بدن رو میده و هم زبانی که صحبت میکنیم رو یا اپل که هم اسم میوه هستش و هم اسم یک شرکت بزرگ کامپیوتری. استفاده یا عدم استفاده از LSI ممکنه روی سینگنال های کیفیت محتوایی تاثیر بذاره.

۲۰٫ کلمات کلیدی LSI در عنوان و شرح برچسب ها:

استفاده از کلمات کلیدی LSI توی عنوان و توضیحات متا به موتور های جستجو مثل گوگل کمک میکنه که بین کلمات و معانی چندگانه اونها رو بهتر بقهمه و به عنوان یک سیگنال عمل کنه.

۲۱٫صفحاتی که موضوعات رو به صورت عمیق کار کرده اند:

بین عمق مطلب و رتبه بندی گوگل رابطه ی مستقیمی وجود دارد . بنابر این صفحاتی که موضوع رو به طور کلی پوشش میدن در مقابل صفحاتی که موضوع رو به صورت عمیق پوشش میدهند قرار میگیرند.  

۲۲٫سرعت بارگذاری صفحه:

۲۳٫ سرعت بارگذاری صفحه از طریق کروم:

گوگل با کمک گوگل کروم که پر طرفدارترین مرورگر دنیاست اطلاعات زیادی جمع اوری میکند تا به بهتر کردن نتایج کمک کند. گوگل با استفاده از داده های گوگل کروم میتواند بفهمد سرعت لود صفحات چقدر هست و دقیقا چقدر طول میکشد که کاربران به طور واقعی منتظر باشند تا صفحه لود بشود.  

۲۴٫ استفاده از AMP:

AMP به طور ساده صفحات سریع مخصوص موبایل هست به جای لود کلی فایل و موارد اضافی فقط چیز های اصلی لود میشود .

۲۵٫ مطابقت ورودی:

آیا محتوای صفحه با ورودی است که کاربر در موتور های جستجو منطبق هستش؟  اگر بله گوگل این صفحات رو در رتبه بندی ارتقاع میدهد.  
بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت