خودروهای برقی

خودروهای برقی

خودروهای برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی:

به خودرویی اطلاق می گردد که از باتری به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی یا برقی به عنوان نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز (بنزینی) استفاده می‌کند.

خودروی برقی یکی از انواع وسایل نقلیه برقی است. واژه وسیله نقلیه برقی به هر نوع وسیله نقلیه‌ای که از انرژی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند اطلاق می‌گردد در حالی‌که خودروی برقی برای نامیدن خودروهای سواری یا خودروهایی که بتوانند در بزرگراه‌ها تردد نمایند، استفاده می‌شود.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید شد ولی از آنها به دلیل تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدیدشد. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی های فسیلی دوباره خودروی برقی مورد توجه قرار گرفتند ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.

بهینه سازی سئو در وردپرس را با ما تجربه کنید.



کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت از مزیتهای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می باشد. بعضی از کشورها پیشرفته به منظور توسعه و گسترش بازار خودروهای برقی از سیاستهای دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند. اما به دلیل گران بودن قیمت و هزینه های بالا نگهداری تاکنون نتوانسته بطور جدی در بازار رقابت قرار گیرند.

نیروی محرکه یک وسیله نقلیه الکتریکی شامل سه زیر قسمت است: نیرو محرکهٔ الکتریکی، منبع انرژی و کمک دهنده ، در شکل به‌طور کامل نمایش داده شده‌اند.

ساختار وسیله نقلیه الکتریکی

با توجه به ورودی‌هایی که از طریق پدال‌های گاز و ترمز  به سیستم وارد می‌شوند، کنترل‌کنندهٔ وسیله نقلیه یک سیگنال کنترل مناسب را به مبدل الکترونیکی قدرت می فرستد که وظیفهٔ مبدل الکترونیکی قدرت، تنظیم توان جاری شده بین موتور الکتریکی و منبع انرژی می‌باشد. جریان توان برگشتی، به دلیل احیای ترمز وسیله نقلیهٔ الکتریکی رخ می‌دهد. این انرژی بازیافت شده می‌تواند در منبع انرژی ذخیره شود زیرا منبع انرژی قابلیت پذیرش این انرژی را دارد. اکثر باتری‌های وسایل نقلیهٔ الکتریکی همچون ابرخازن‌ها و فلای‌ویل‌ها، به آسانی توانایی پذیرش انرژی بازیافت شده را دارند. واحد مدیریت انرژی با کنترل‌کنندهٔ وسیله نقلیه همکاری می‌کند تا احیای ترمز و انرژی بدست آمده از طریق آن را کنترل کند. این بخش همچنین با واحد سوخت‌گیری در ارتباط است تا آن را کنترل کند و میزان قابلیت استفاده از منبع انرژی را به تصویر بکشد. منبع توان کمکی، توان مورد نیاز با سطوح ولتاژهای مختلف را برای همهٔ بخش‌های کمکی وسیله نقلیهٔ الکتریکی تأمین می‌کند، مخصوصاً برای واحدهای کنترل‌کنندهٔ شرایط هوا و توان فرمان

اولین خودروی برقی هوشمند دنیا در کشور ایران و توسط مخترع ایرانی، جمشید آرین، در سال ۱۳۸۱ اختراع و ساخته شد ولی متاسفانه هیچگونه حمایتی از آن نشد.

باتوجه به افزایش روزافزون استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در صنایع مختلف، نیاز به منابع انرژی برای به حرکت درآوردن آنها به شدت احساس می‌شود و درحال حاضر سوخت‌های فسیلی، مهمترین منابع تأمین انرژی برای به حرکت درآوردن خودرو هستند.

این درحالی است که به دلیل پایان پذیر بودن این منابع در سالهای آینده و همچنین آثار مخرب بر طبیعت و محیط زیست مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، امروزه شرکتهای مختلف وصنایع متعدد به دنبال جایگزینی برای منابع تأمین انرژی با تکنولوژی‌های نوین از جمله انرژی هسته ای هستند.  صنعت حمل و نقل یکی از مهمترین وبزرگترین صنایع مصرف کننده سوخت در جهان است، جایگزینی خودروهای برقی و موتورهای الکتریکی با خودروهای احتراق داخلی در دستور کار همه کشورهای صنعتی قرار گرفته است.

خودروهای برقی قابل شارژ به دلیل آلودگی پایین و بازدهی بالا یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی خودروهای با سوخت‌های فسیلی هستند و به همین دلیل، پیشرفت‌های شگفت انگیز در صنعت ساخت و استفاده از  باتری و تجهیزات شارژ این خودروها از سوی کشورهای پیشرفته رخ داده است. کشورهای جهان به سمت برقی شدن خودروها پیش رفته اند و حتی در برخی از کشورهای اروپایی یک بازه چند ساله برای پایان بخشیدن به فروش خودروهای بنزینی و دیزلی و جمع کردن خط تولید آنها و جایگزین  کردن تجهیزات جدیدی در نظر گرفته شده است.

 با بررسی وضعیت فعلی خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم برای شارژ آنها، متاسفانه در ایران، تاکنون اقدام مؤثری توسط دولت وصنایع خودروسازی کشور صورت نپذیرفته است که همراستا با اقدامات تحقیقاتی و مطالعات و تحقیقات دانشگاهی به مرحله تجاری سازی برسد.

تمایل مردم دنیا برای انجام سفرهای کوتاه و استفاده شهری از خودرو سبب می‌شود خودروهای برقی ازمحبوبیت خاصی برخوردار شوند. همچنین قوانین ودستورالعملهای بین المملی خوبی وضع شده است تا شرکتهای خودروسازی  را بر اساس انتشار گاز دی اکسید کربن تحت فشار قرار دهد و حتی تعداد زیادی از کشورها سعی میشود تا استفاده از خودروهای بنزینی را در شهرها محدود کنند. همین عوامل در کنار هم باعث خواهند شد تا خودروهای بنزینی از رده خارج شوند و به این ترتیب جاده و خیابان‌های شهرها در آینده تحت سلطه خودروهای برقی قرار بگیرد و جایی برای خودروهای هیدروژنی  وسوخت فسیلی وجود نداشته باشد. مشکل هیدروژن و سوختهای فسیلی این است که ابتدا در مرحله تولید، سپس ذخیره ونگهداری انها و در انتها آثار مخرب استفاده از انها را باید در نظر گرفت و از طرفی، برای تولید برق نیز هیدورژن باید سوزانده شود، هم چنین تولید خود هیدروژن سبب انتشار گاز دی‌اکسید کربن می‌شود که می‌تواند تاثیرات منفی روی آب و هوا و طبیعت سبز کره زمین داشته باشد. بنابراین از ویژگی‌های خودروهای برقی می‌توان به این اشاره کرد که شما نیاز ندارید الکتریسیته را تولید، ذخیره و آن را به جای دیگر انتقال دهید. چرا که خودروهای برقی الکتریسیته را در باتری خود ذخیره می‌کنند و شما تنها متناسب با نیاز خود این باتری‌ها را شارژ می‌کنید. ضمن این که زیرساخت‌های خودروهای برقی نیز بسیار ارزان‌تر و قابل دسترس تر از خودروهای هیدروژنی و بنزین هستند.

ساخت خودروی برقی در ایران

در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی ایربگ نیز بر روی آن نصب کنند.

 خودروی یاس در قالب طرح مفهومی دو نفره برقی توسط دانجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت چندی پیش رونمایی شد. این خودرو برای حمل و نقل درون  شهری بسیار مناسب است و دارای ظرفیت دو سرنشین بوده و شاهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری در ایران به شمار می‌رود. حداکثر سرعت این خودرو ۴۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن مسافت حدود  ۱۰۰ کیلومتر است.

در این خودرو می‌توان از هر دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی موجود در بازار استفاده نمود و شارژ آن نیز بسیار آسان و در پارکینگ خانه انجام می‌شود. همچنین راننده می‌تواند با مراجعه به ایستگاه‌هایی که در شهرداری‌ها تعیین می‌شود، باتری خالی خود را تحویل داده و باتری شارژ شده را تحویل بگیرد.

خودروسازان داخلی نیز با برقی کردن موتورهای بنزینی چند مدل از خودروهای خود، از خودروی برقی رونمایی کردند. یکی از این خودروها مجهز به گیربکس اتوماتیک است و در کنار قابلیت هیبرید، به فناوری شارژ مستقیم با برق شهری هم مجهز است و با داشتن شارژ کامل باتری‌ها می‌تواند ۹۰ کیلومتر را با برق طی کند. آنطور که اعلام شد میزان آلایندگی این خودرو صفر است.

اگه دوست دارید در مورد پهپاد بدونید…..

بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت